13 Mart 2009, Uzaklar II Las Palmas’ta… Ziyaretçilere Mektup…

Ege Adaları’ndan sonra bütün bir Akdeniz ve Kuzey Afrika sahilleri boyunca  girdiğimiz, demirlediğimiz liman, koy, ada, demir yeri arasında kafamdaki deniz hayatı hayaline en çok denk düştüğünü fark ettiğim, bana çok uzaklardaki esrarengiz adaları çağrıştıran Graciosa Adası’nın demirli olduğumuz bu ıssız koyundan istemeye, istemeye ayrılıyoruz.

73_uzaklargraciosada1

Yağmurlu bir gün öğleye doğru, kuzeybatıdan gelen yağmurlu bir boranın geçmesini bekledikten sonra başüstüne giden Sibel’e “Vira Bismillah…” dedim. Ağır, ağır toplanan zincirin ucundaki 27 kiloluk ‘Ultra’ marka demir, sudan kurtulduktan sonra her zamanki gibi kendi ekseni etrafında bir tur atıp takırdayarak yuvasına oturunca Uzaklar’ın pruvasını güneybatıya çevirdim. Kanarya Adaları’nın merkezi durumundaki Gran Canary Adası bulunduğumuz yerden 120 deniz mili, bir başka deyişle yaklaşık 24 saat mesafede.

74_uzaklargraciosada2

Koydan açık denize çıkınca 5-6 kuvvetindeki karayeli sancak bordasından alan Uzaklar hemen diğer bordası üzerine yaslanarak ileri atıldı. Firişka esen rüzgârla hızımız ortalama 7 knot. Lanzorete Adası’nı arkamızda bırakırken güneş batı ufkundan aşağıya doğru kayarak gözden kayboldu. Yola çıktıktan sonra oltayı atmaya üşenmiştim. Akşam yemeğinde mantarlı makarna yiyeceğiz.

77_uzaklaryolda3

Kuzeyden gelen ölü denizlerle, karayelin dalgası bazen tekne tam ikisinin arasındayken çarpışıyor. O zaman yelkenlerin tekneyi tutucu etkisine rağmen sert yalpaya düşüyoruz, ya da hemen yanı başımızda kırılan bir dalganın köpüklü suları foşurdayarak havuzluğa akıyor. İki hafta aradan sonra açık denizlerin o güzelim hayatına yeniden kavuştuk. Ama bu seferin çok kısa süreceğini biliyoruz.

76_uzaklaryolda2

Gece yarısından sonra Gran Canary Adası’nın kuzeydoğu burnundaki La Isleta fenerinin ışığı tam 30 mil mesafeden, pruvamızda çakmaya başladı. Adaya öğle saatlerinde varmayı plânlamıştık, ama canlı rüzgârla hızımız bazen 8 knot’a kadar yükseliyor. Bu süratle tahminimden çok daha erken varacağız.

75_uzaklaryolda1

Kuzey Atlantik’in önemli ticari limanlarından biri olan Las Palmas Limanının ağzına geldiğimizde hava hâlâ karanlıktı. Ama dev lambalarla, projektörlerle pırıl, pırıl aydınlatılmış limana sanki gün ışığında giriyormuşçasına rahatlıkla girdik. Şehrin marinasını geçtikten sonra, onun hemen kuzeyindeki boşluğa, 8 metre suya funda demir ettik.

Yelkenlerin kılıflarını kapatıp, tekneyi neta ederken doğu ufkundaki bulutlar güneşin doğuşunu haber veren soluk renklerle aydınlanmaya başlamıştı. Çorbamızı içip kısa bir uyku için yatağa uzanırken saate baktım; 120 mil yolu 17 saatte gelmişiz.

Ziyaretçi Defterimize Yazan Dostlara Mektup

Sevgili Dostlar,

Ziyaretçi defterine yazdıklarınızı her internete girişimde dikkatle okumaya çalışıyorum. Cesaret veren, öven, iyi dilekler temenni eden bu mesajlar bizi çoğunlukla mutlu, bazen de mahcup ediyor. Sitenin sık, sık güncellenmemesine dair eleştirilere ise hem hak veriyor, hem de bunu yerine getiremediğim için üzülüyorum.

Sitemizi güncellemek için, yani hazırladığımız yazıları ve fotoğrafları web ortamına göndermek için, internete girmemiz gerekiyor. Bunu da ancak demirlediğimiz yerlerde yerleşim varsa ve bu yerleşim yerinde de internet kafeterya bulunuyorsa yapabiliyoruz. Büyük yerlerde internete ulaşmak bakımından bir sorunla karşılaşmıyoruz. Ancak ıssız koylarda ve seyir sırasında haliyle böyle bir imkân bulunmuyor.

78_ziyaretcidefteri

Yazı ve fotoğrafları sitemizin tasarımını hazırlayan Ersan Erkol’a e-postayla gönderiyoruz. O da bu dokümanları sitede kullanılabilecek şekle sokup sitede yayımlıyor. Fotoğrafların seçilmesi ve bunların yazılı metinle örtüşecek hâle getirilmesi için belli bir süre üzerlerinde çalışılması gerektiğinden, yazılarımız bazen bir-iki gün sonra yayımlanıyor. Sitemizin günlük gazete gibi her gün yeniden üretilip, tüketilen bir yayın organı olmadığını düşündüğüm için, ben bunu önemli bir gecikme olarak görmüyorum. Fakat daha düzenli, bol ve güncel yazılar yollamamızın, takip edenler için daha iyi olacağını da kabul ediyorum.

Bu arada Ersan Bey’in, bizim açımızdan, seyahatimizin ‘görünmeyen kahramanı’ olduğunu belirtmek isterim. Bize, benim çok, çok az anladığım halde bu seyahati yaparken nedense(!) çok fazla kullanmayı tercih ettiğim ve artık seyahatimizin kalıcı bir parçası halini aldığı için bundan sonra vazgeçme şansımızın da kalmadığı elektronik, bilgisayar, web tasarımı gibi konularda en büyük desteği verdiği için kendisine müteşekkirim.

Sitemizi nasıl daha sık güncelleyebileceğimizi uzun zamandır düşünüyorum. Özellikle seyir sırasında ve ıssız koylarda… Bunun için sanırım sadece iki yol bulunuyor. Kapsama alanındayken cep, değilken uydu telefonlarını kullanarak internete girmek bu yollardan ilki, ki bu bizim altına giremeyeceğimiz kadar pahalı bir seçenek. (Seyahatimizin uydu iletişim sponsoru Global Star yoluyla sesli haberleşme yapabiliyoruz, ama data iletişimi için önümüzdeki yılı beklememiz gerekecek.) Diğer yol ise “Sail-Mail” adlı, denizcilerin de kullandığı bir sisteme abone olmak. Yılda 250 ABD Doları karşılığında abone olunan bu sistem, abonelerine dünyanın her köşesinden günde bir kaç sayfa e-posta yollayıp, alma imkanı sunuyor. Bu sistemi kullanmak için gerekli olan SSB radyo ve anteni Uzaklar II’de bulunuyor. Ancak sistemin tamamlanması için Pactor-3 adlı bir modem ve bağlantı kablolarına daha ihtiyaç var.

79_ziyaretcidefteri2

Las Palmas’a gelişimizin asıl nedeni, bizden önce buraya gelen Hakan Öge’nin tavsiye ettiği Alfred adlı Alman asıllı elektronik mühendisini bulmak içindi. Atlantik’in bu bölgesinde söz konusu modemi satan ve kurulumunu yapan yegane kişi olan Alfred’i, Hakan’ın tarif ettiği gibi Sailor’s Bar adlı denizci barında birasını yudumlarken bulup sevindik. Ancak masasına oturunca Alfred’den modem ve kurulumu için ödememiz gereken meblağın umduğumuzun çok üstünde, 1.200€ olduğunu öğrenince üzüldük. Şimdi durumumuzu gözden geçirip ne yapacağımıza karar vereceğiz.

Siteyi takip eden sevgili dostlarımıza seyahatimizle ilgili yazı ve fotoğrafları her ay yazdığımız Motor Boat & Yachting dergisinden de takip edebileceklerini (aynı yazı ve fotoğraflara sitemizin “Basında” adlı sayfasından da ulaşılabilir) hatırlatırım.

Yolladığınız mesajlar ve seyahatimize gösterdiğiniz yakın ilgi için hepinize tekrar teşekkür ederim.